1. za hodně peněz hodně škody... 16. 10. 2015 - 21:14
nechce se mi smolit extra slohové cvičení, seřadím to tedy z mailů pro informaci a výstrahu ostatním. mám auto z 63 z manuálem B-W T10, které už má něco nalítáno, a nastal čas na vymezení vůlí v diferenciálu. v prinicipu bylo třeba vyrobit dva páry podložek a jimi vymezit vůle mezi satelity a planetami...
takže ta story, která v důsledku bude stát jako rodinná dovolená v chorvatsku, protože já vůl mám auto, kde je vše jinak a druhovýroba žádná:
A/hlavní aktéři
já a
http://www.kaps.cz/ B/expozice, kolize a krize
Dobrý den,
před pěti lety jsem si nechal ve firmě Kaps v Kojetíně vymezit vůle v diferenciálu. Přitom byla provedena výměna kuželíkových ložisek u koše diferenciálu. Ložiska jsem si musel zajistit NOS z USA podle originálních čísel dílů. Po tu dobu auto stálo na volném prostranství.
Po opravě jsem si stěžoval na vyšší hlučnost diferenciálu a znovu jsem Kaps navštívil. Bylo mi řečeno, že vše je v pořádku. Nyní, po ujetí 4500 km, musím v důsledku Vašeho „odborného zásahu“ nechat provést kompletní opravu diferenciálu.
1/nová ložiska jste „přetáhli“ - to bylo ono hučení. Nyní jsou vyhřátá v místě pohybu kuželíků a je nutné je opět vyměnit
2/nové vymezovací podložky byly zhotoveny pouze pod planetami, a to jen soustružené, nikoliv broušené
3/vymezovací podložky pod satelity nebyly provedeny. tím se do té míry výrazně změnily vzájemné dráhy ozubení, že došlo ke zbytečnému opotřebení soukolí jak na zubech tak i na čepu satelitů.
Vzhledem k ceně opravy jsem nucen „odbornost“ vašeho zásahu zveřejnit dostupnými cestami jako varování pro ostatní, že vysoká cena u Kaps ještě neznamená kvalitu.
C/ krize
mail od pána, kterému jsem auto půjčil, aby provedl repete:
Dobrý večer,
po demontáži jsem zjistil následovné:
-ložiska na koši (údajně měněné) - jsou evidentně vyhřáté a tudíž špatné, lze na nich pozorovat jisté vruby od kuželíků. Dle mého názoru špatná montáž, koš diferenciálu by měl jít lehce ven (myslím tím lehkým poklepnutím), bohužel zde šel velmi obtížně, evidentně špatně seřízeno. = výměna ložisek
-Hlavní převod hruška/talíř - nejeví nijak obzvláště velké opotřebení, na okrajích hrušky lze pozorovat jistou ostřinu a občas malý vštip cca 0,2-0,5mm vše je v normě. Brusným kamenem shodím ostřinu a převod bude dále fungovat bez problémů. = opracovat, nechat
-Ložiska na hrušce - Jsou běžně opotřebené a vzhledem k okolnostem doporučuji výměnu. Vůli neměli, ale je na nich vidět tzv. eroze způsobená vodou v oleji, popřípadě pevnými částicemi, které se uvolňují z ozub. kol. = výměna ložisek + gufero
-Koš diferenciálu - Ozubení je opotřebené, ale neřekl bych že je špatné. Ovšem satelity, díky vydřenému koši nemají správnou polohu, proto se ozubení i více opotřebilo. Ovšem toto opotřebení a vůbec celé seřízení planet a satelitů nemá vliv na hučení při rovné (i mírně zatáčecí) jízdě. Zde bych doporučil, pokud by bylo možné sehnat nové kulové podložky pod satelity (popřípadě i satelity a pokud nebudou nové obě planety nemá to smysl měnit), změřil bych Vám sílu a pokud by šly silnější bylo by to bez problému, pokud ne, musím je vyrobit, což je velice nákladné.
-Ložiska kol - Levé bylo trošku jakoby orezlé, ale má prachovku, takže vevnitř může být bez problémů. Pokud chcete mít jistotu, doporučuji vyměnit. Pokud lze, tak k ložiskům objednat i jistící kroužky.
-Příští týden zkusím ještě nechat změřit poloosy, abychom měli jistotu, že jsou rovné a nedělali následně neplechu.
D/katarze
dobrý den,
...jinak aktuální stav je ten, že kromě hrušky a talířového kola bude vše nové, ložiska na hrušku jsem koupil u nás japonská NTN, ta zničená na poloosy od téhož člověka v usa jako v roce 2010, protože do evropy se ten rozměr nedováží. sehnal mi i planety a satelity.
celkové náklady, pokud sečtu obě opravy, odhaduji na jednu rodinnou dovolenou v chorvatsku. silácky mohu napsat, že TO SPRAVÍ BASEBALLOVÁ PÁLKA NEBO POŘÁDNÝ PAJSR a procházka v šeru kolem jejich pobočky na bubeníčkově v brně.
takže to prosím šiřte dál.
toť vše, přátelé.
pokud se kaps chce vyjádřit, může mně soukromě, zde, či kdekoliv jinde veřejně, kde na tento příběh narazí. možná je dobrý na výměnu hydrodynamických měničů, což ovšem jiní dokáží také, a nejspíš i levněji, ale ať se proboha nesere do zubatých koleček, o kterých má páru jen do té míry, do jaké jeho výrobky musí vydržet - tj. sezónu drsného zacházení. ne déle.