1. 22. 02. 2019 - 17:57
Začal jsem se trochu zabývat OBD1 tuningem GM auťáků, protože to nikdo nedělá. Kdo má karbec, tak instaluje vačky a větší karbce jako král. Ale kdo má GM se vstřikováním, tak je dost v háji, omezený na svody a sání. Sériové řídící jednotky těchto aut mají automatickou korekci ve velmi úzkém spektru, takže se nedokážou zkalibrovat na ostřejší vačku nebo jakékoli jiné modifikace rozsáhlejšího charakteru. Stejně tak pro víc paliva nestačí nainstalovat větší vstřikovače a zvýšit tlak, je nutné vstřikovače náležitě ovládat. Generace GM aut z let 86 - 96 mě zrovna oslovuje, ale elektronikou omezené možnosti instalace performance komponentů jsou obrovskou slabinou. OBD1 nebylo standardizované, takže na každou značku vozu je zpravidla potřeba jiný software a hardware. Bohužel, s touhle generací GM aut není přímo kompatibilní nic z Evropy a Asie, takže je to oblast u nás dost neznámá. Tak kdyby tohle téma taky někoho zajímalo, tak tady jsem vám o tom napsal pár slov:
Jakých aut se to týká?
Všechna GM auta, která mají OBD1 zásuvku a vstřikování paliva. Mělo by to být vše od GM mezi 86 a 95, co není přebrandovaný japonec. Roky 94 a 95 jsou problematické, protože se přecházelo na OBD2, a nastává tam hodně zvláštností a výjimek. Funguje to i na 84 Crossfire Vettu, tam to asi začíná, pak TBI a TPI motory 4.3, 5.0, 5.7 a 7.4. Takže S10, Astra, Vetty, Capricy, Corvetty, Firebirdy a Camara, Trucky, Vany, Suburbany a kratší, a samo klony těchto aut od ostatních GM značek. A z malých aut jsou to všechny Skylarky, Celebrity, Beretty, Fiera a tak, bylo to fakt všude. Komplet list je tady:
http://www.tunerpro.net/downloadBinDefs.htm#GM Jaký jsou tu úrovně elektroniky?
1) Snadný je číst data z OBD1 zásuvky, ale skrz tuhle zásuvku nejde nic nastavovat. Přečtete chybové kódy a můžete sledovat hodnoty v reálném čase (otáčky, množství paliva, teplotu, prostě data z čidel motoru, a některé řídící jednotkou kalkulované hodnoty, např. korekce množství paliva na základě informace z lambda sondy). Nadstavbou nad čtečkou jsou OBD1 scannery, které tato data pouze vizualizují.
2) Druhý level je GM TECH1 diagnostika, která umí nastavovat sekundární jednotky a systémy (abs, imobilizér, klimošku, atd.), ale neumí nastavovat řídící jednotku motoru, z té opět jenom čte, jako běžné scannery. Tohle je nutné mít pro všechny systémy, které chcete nastavovat, až na motor. Naštěstí se GM TECH1 používala asi 20 let pro všechny auta, takže je docela dostupná. Strkají se do toho cartridge, je to prehistorie. Ale existují toho čínský klony, který mají všechny existující cartridge nahrané v paměti, nebo běžné univerzální nástroje, které GM TECH1 funkcionalitu mají jako svůj modul. A to vč. Boscháckých diagnostik. Nicméně na motor si přes GM TECH1 taky moc nesáhnete.
3) Poslední level je to, o čem píšu v tomhle příspěvku-článku, a to o ladění řídící jednotky motoru, zejména kvůli možnosti instalovat performance komponenty, které standardní jednotka nesnese. Ale je to velmi užitečné i bez performance úprav! Americké koráby jsou vyrobené a nastavené na úplně jiný terén a hustotu infrastruktury. Nastavit tempomat, klimatizaci a sledovat stovky mil poušť v 50C vedru, to není schéma, ve kterém bychom používali auta u nás.
Jak moc jde tunit?
Každá jednotka je jinak probádaná. Komunita má v sobě oldschool programátory, kteří vytáhli nuly a jedničky z originálních čipů, rozluštili co znamenají, a napsali na to nástavbu, tzv. masku. Maska říká, kde co v jednotce je, a jakých hodnot to může nabývat. U každého auta/jednotky komunita dosáhla jiného postupu, nicméně je toho spíš více, než méně. Zajímavý je, že stejný auta se stejnýma jednotkama mají jiný program. Mám dvě stejné jednotky ze stejných capriců ze stejnýho roku, a jejich programy se liší. Populární tuning je nahrát si program z policejní jednotky, pokud auto sloužilo v law enforcment službě. To samo o sobě něco udělá, aniž byste čemukoli nějak extra rozuměli. Snadný je zrušit omezovač rychlosti, zrušit VATS (imobilizér-čip v klíčku), upravit zamykání a odemykání měniče v příslušných rychlostech, upravit si při jaký rychlosti jednotka ochuzuje směs pro lepší spotřebu na dálnici, nastavit volnoběh, kdy spíná spojka kompresoru AC, u elektronicky řízených převodovek kdy mají řadit, množství paliva pro "akcelerační pumpu" když na to prudce šlápnete, aby směs nebyla chudá. No a pak jsou tu palivový a předstihový mapy, což je už pokročilejší záležitost. A ještě je tu mnohem víc nastavení, o kterých nemám páru, o co jde. Těch parametrů je u Caprice cca. 150, u Firebirdu 350, a u Astra jich mám cca 1500, protože má novou generaci jednotek, který jsou mnohem prozkoumanější. Je to obrovská věc, nedělám si iluze, že bych to mohl někdy celé pochopit :-)
Jak to funguje?
Vezme se jednotka z auta a vyloupne se z ní PROM čip. Odpájí se původní patice PROM čipu, a místo ní se připájí patice na EEPROM čip. U některých jednotek se pájet nemusí, jenom se použije přechodka. Pak se přečte původní PROMka, a její obsah se nahraje do nové EEPROMky. V tu chvíli má auto programovatelnou jednotku se sériovým nastavením. No a pak se začne vrtat v programu čipu. Některé parametry se zapínají/vypínají, nebo se jim nastavuje statická číselná hodnota. Zde je efekt možno sledovat okamžitě při prvním projetí. Jiné hodnoty mají průběh, tzn. ladí se tabulky v závislosti na teplotě, tlaku nebo jiného parametru, který jednotka sleduje. Třeba na vstřikovací mapy jsou od komunity ke stažení excely, kam vložíte původní hodnoty před tuningem. Pak se projedete s analyzátorem, který vám nasbírá z jednotky korekční hodnoty. Ty nasypete do excelu, a ten vám z dat vypočítá novou mapu. Tu zase nahrajete do čipu, zase to projedete, zase to zkorigujete a takhle ještě 5x, a máte naladěno, aby auto bylo použitelné k jízdě v plném spektru otáček. Pak se začnete zabývat předstihem, který se ladí podobně. To je hodně hodně ve zkratce a záleží, čeho chcete dosáhnout.
Co to stojí na jedno auto?
Čip stojí 5 USD a redukce na čip do jednotky je za 35 až 55 USD bez poštovnýho, podle jednotky. Dá se to vyrobit z komponentů z GESu za pětikoruny, ale kdo by kvůli jednomu autu navrhoval plošňák, nechával si ho vyrobit a pak ho osazoval? Při složitějším tuningu, tj. vačky, hlavy, větší vstřikovače, přeplňování, kombinace je potřeba si koupit širokopásmovou lambdu, aby bylo možný doladit celý průběh otáček. Normální lambda nezachytí korekční hodnoty pro WOT (plný plyn). Tyhle senzory jsou obecně dost drahé, co používá komunita začíná kolem 150 USD bez poštovného. Anebo použitá lambda z havarovaného moderního auťáku, ale zase si k tomu musíte vyrobit rozhraní a zkalibrovat to..
Co na to musí člověk umět?
Pájet a obsluhovat počítač. Pak už se to dá naučit. Mě to trvalo dva měsíce nočního studiu problematiky na gearhead-efi.com, thirdgenu, moatesu, tbi-tuning, gmtruck foru a dalších webech, plus jsem měl na pomoc bráchu, kterej už to nastudoval před pěti lety, naladil si firebirda na E85 a zase to zapomněl. Je k tomu na internetu fakt hodně informací v AJ, jen to chce se tím prohrabat a pochopit, jak to na sebe navazuje, a co znamenají ty technický zkratky. Taky to nemá smysl dělat bez znalosti práce spalovacího motoru, to je mnohem důležitější, než si osvojit programování čipů samotný.
Co na to člověk musí mít?
Na samotný programování je třeba poměrně speciální jednoúčelové nástroje, kompatibilní jenom s GM jednotkama, a jenom pár málo dalšíma (používají to ještě Hondaři). Základ je programátor na čipy za 80 USD bez poštovného, ten je teda zrovna univerzální, protože ty EEPROMKY nejsou nic speciálního, používaly se i jako BIOSy do počítačů. Dál je třeba ALDL logovací kabel, který se dá spájet ze dvou odporů a RS232 konektoru, nebo stojí 20 USD hotový. S tím si je možno vystačit pro celé programování, základní verze Tuner Pro softwaru je zadarmo a program na programování čipů je v ceně programátoru. Pro pohodlnou práci je vhodné mít emulátor za 175 USD, což je krabička, kterou zapojíte místo čipu a měníte si hodnoty rovnou za běhu motoru tak jak chcete. Není třeba vyndávat jednotky, vylupovat z ní čipy, nosit to k počítači a zase zpět. Taky je vhodné mít realtime logger za 80 USD, který vám za běhu ukazuje korekční hodnoty pro palivové mapy, abyste věděli, jak je upravit. V kombinaci s emulátorem je to hodně mocná záležitost. No a pak nějaká kabeláž, přechodky, čipy, software. Tunerská komunita si tyhle nástroje staví i z mnohem levnějšího hardwaru, který umí to samé, ale pak na to nemáte tolik návodů a hotových řešení od komunity, která používá právě tenhle nejrozšířenější hardware. Víte kolikrát už někdo dával podobnou, nebo dokonce úplně stejnou ostrou vačku do 5.0 firebirda? Pokud nemontujete turbo nebo nitro, tak je pravděpodobné, že v knihovně na gearhead-efi už je program hotový a nebude třeba ho tolik ladit.
Tak tohle je článek, který kdyby někdo napsal, tak by mi ušetřil měsíc večerního googlení, aby se člověk vůbec dostal do problematiky. Dál sem dávám nějaké odkazy, kdyby si někdo další chtěl udělat nového koníčka:
Doporučené modifikace pro TBI, je tam stránka pro všechny objemy:
http://tbichips.com/?page_id=22 Zde se kupují nástroje, a je tam spoustu teorie v support sekci, která je absolutní základ.
http://www.moates.net/ První dávka teorie:
http://www.thirdgen.org/forums/tbi/227281-new-tbi-check-out.html Druhá dávka teorie:
http://www.gmfullsize.com/threads/the-tbi-thread-305-and-350.63198/page-3 Rozcestník na další dávky teorie, Chapter 1 - 3 jsou nutnost. Co dalšího je dobré vědět budete po prvních třech kapitolách vědět:
http://www.thirdgen.org/forums/diy-prom/288763-prom-tuning-guide-book.html Pokročilá dávka teorie:
http://www.thirdgen.org/forums/tbi/257455-advanced-topics-tbi-theory.html LT1 vačka do 305 L03 - hodně info praktikovatelných na jakoukoli vačku:
http://www.thirdgen.org/forums/tbi/262466-lt1-cam-digest-ultimate.html Brutální databáze programů do jednotek:
http://www.gearhead-efi.com/gearhead-efi/ Alternativní jednotka, co se ladí sama:
http://dynamicefi.com/EBL_Flash.php Upgrade na rychlejší GM jednotku:
http://www.gearhead-efi.com/Fuel-Injection/showthread.php?4333-16144288-TBI-ECM-upgrade-to-16168625-TBI-PCM http://www.gearhead-efi.com/Fuel-Injection/showthread.php?173-1227747-to-16197427-Conversion-PCM-Swap-with-Wiring-Pinout-Directions